Indlæg
Alle indlæg
Der findes ikke to steinerskoler, der er ens. Hver enkel skole er unik og har sin egen berettigelse og autonomi, og steinerpædagogikken kan i praksis udfolde sig på mangfoldige måder.
Steinerskoler er friskoler,…
Trivslen på steinerskoler er generelt høj. Det har talrige undersøgelser gennem årene kunnet bekræfte.
Steinerpædagogik er optaget af at styrke elevernes indre motivation for at lære og støtte børns og unges aldersmæssige udvikling…
Nej. På steinerskoler anvendes læren om karma ikke som accept af eller forklaring på mobning. Ingen moderne pædagogik kan påstå, at det er det enkelte barn, der er årsag til hverken drillerier eller mobning….
I slutningen af det 19.- og begyndelsen af det 20. århundrede, hvor samfundet i Europa var mindre sekulært end i dag, var overbevisningen om tilværelsens åndelige betydning lang mere udbredt end i dag. En…
Steinerpædagogik praktiseres af hver enkelt lærer og i den lokale kultur og det samfund, som dagtilbuddet eller skolen er en del af. Derfor er forbindelsen til dens antroposofiske grundlag også forskelligt afhængig af, hvor…
Nej. Steinerdagtilbud og -skoler fremmer ikke et bestemt livssyn, og i skolerne undervises der ikke i antroposofi herunder reinkarnation (læs også under spørgsmålet ’Hvad er…
Nej. Steinerdagtilbud og -skoler er hverken sekteriske eller religiøse. Der findes steinerskoler i alle verdensdele og i mange forskellige kulturer. De er åbne for alle uanset…
Ja og nej.
Det afsluttende vidnesbyrd på Steiner HF kvalitetsudvikles løbende i det nationale rektornetværk for skolerne og igennem tilsyn og dialogmøder med Styrelsen for Kvalitet og Undervisning (STUK). Vidnesbyrdet er ikke underlagt direkte…
Ja og nej.
Under hensyntagen til den lovgivning steinerskolerne drives under, gennemføres der overordnet set ikke flere tilsyn på steinerskoler end på skoler generelt.
Styrelsen for Kvalitet og Undervisning (STUK), under Børne-…
Ja og nej.
I steinerdagtilbud og i de tidlige skoleår indgår digitale redskaber, herunder skærme, ikke i børnenes dagligdag. Fokus er i stedet på, at børn får mulighed for at udvikle…
Indlæg
Alle indlæg
At arbejde med sine hænder har en vigtig plads i steinerskolers fagrække og faglige aktiviteter. Det er der flere årsager til. Det handler om, at eleverne oplever begejstring og respekt for det,…
Steinerskoler har en mangeårig tradition for at arbejde med den praktiske dimension i fagene. Dels gennem en bred fagpakke med kunstnerisk-musiske, håndværksmæssige og boglige fag og dels gennem tematisk undervisning, der danner en solid…
Eurytmi er en kunstart, hvor man bevæger sig til sprog og musik.
I steinerskoler er eurytmi et fag, som eleverne kan møde i hele eller dele af skoleforløbet. Gennem eurytmiens bevægelser lærer eleverne…
Nej.
Steinerskoler er ikke specialskoler. I steinerskoler optages og undervises børn med mange forskellige forudsætninger og evner på samme måde som i folkeskolen og på andre friskoler.
Hver elev optages efter en…