Indlæg
Alle indlæg
At der arbejdes med naturdannelse i både dagtilbud og skoler?
Helt grundlæggende handler det om at opnå dybe og meningsfulde læringserfaringer i og med naturen gennem en forståelse af, hvordan årstiderne påvirker vores liv, følelser og…
Det gør man for at inddrage alle børn ligeværdigt i måltiderne. Valget af vegetarisk mad i steinerdagtilbud og sfo-ordninger handler overordnet om, at alle børn skal kunne spise maden, uanset sundhedsmæssige forudsætninger eller kulturel baggrund….
Ja, det gør de. Det kan lyde banalt, men det er også basalt. Når børnene leger i naturen og skoven, og bruger deres fantasi, opstår lege. Og i legene indgår de forhåndenværende materialer f.eks. træpinde,…
Jo, det har de, men ikke i gængs forstand.
I animationsfilmen ‘Terkel i knibe’ kan vi høre hvordan børn i Rudolf Steiner institutioner leger med trædukker uden ansigt. Det har givet anledning til mange gode grin.
Den…
- At den daglige morgensang indgår som en del af en helhed af musikalske aktiviteter på steinerskolerne? Et håndtryk eller en personlig hilsen med læreren, hvor læreren har mulighed for at ’møde’ den enkelte i øjenhøjde…
Elever, der har gået i steinerskoler, klarer sig generelt godt på ungdomsuddannelser og videregående uddannelser. Det viser både tal, undersøgelser og beretninger fra tidligere elever. Faktisk opnår de højere karakterer på ungdomsuddannelser…
Ja, det kan man, og eleverne klarer sig generelt godt.
Faktisk har steinerskoler erfaring for, at deres elever klarer sig godt, når de gennemfører en ungdomsuddannelse. Elever fra steinerskoler (jf. Særkørsel fra Danmarks Statistik 2024, uddannelsesstatistik):
-
…
Musikken i steinerskolen har alsidige opgaver. Den bidrager til det sociale fællesskab, giver den enkelte elev individuelle oplevelser, styrker hukommelsen, den gensidig forståelse og giver mulighed for fordybelse og nærvær. Musikken giver samtidigt et…
At arbejde med sine hænder har en vigtig plads i steinerskolers fagrække og faglige aktiviteter. Det er der flere årsager til. Det handler om, at eleverne oplever begejstring og respekt for det,…
Steinerskoler har en mangeårig tradition for at arbejde med den praktiske dimension i fagene. Dels gennem en bred fagpakke med kunstnerisk-musiske, håndværksmæssige og boglige fag og dels gennem tematisk undervisning, der danner en solid…
Indlæg
Alle indlæg
At der arbejdes med naturdannelse i både dagtilbud og skoler?
Helt grundlæggende handler det om at opnå dybe og meningsfulde læringserfaringer i og med naturen gennem en forståelse af, hvordan årstiderne påvirker vores liv, følelser og…
Det gør man for at inddrage alle børn ligeværdigt i måltiderne. Valget af vegetarisk mad i steinerdagtilbud og sfo-ordninger handler overordnet om, at alle børn skal kunne spise maden, uanset sundhedsmæssige forudsætninger eller kulturel baggrund….
Ja, det gør de. Det kan lyde banalt, men det er også basalt. Når børnene leger i naturen og skoven, og bruger deres fantasi, opstår lege. Og i legene indgår de forhåndenværende materialer f.eks. træpinde,…
Jo, det har de, men ikke i gængs forstand.
I animationsfilmen ‘Terkel i knibe’ kan vi høre hvordan børn i Rudolf Steiner institutioner leger med trædukker uden ansigt. Det har givet anledning til mange gode grin.
Den…