VIDSTE DU?
At der arbejdes med naturdannelse i både dagtilbud og skoler?
Helt grundlæggende handler det om at opnå dybe og meningsfulde læringserfaringer i og med naturen gennem en forståelse af, hvordan årstiderne påvirker vores liv, følelser og tanker, samt hvilke kvaliteter hver årstid har, og hvad de kan tilbyde os. Hele året er fuld af muligheder, som steinerdagtilbud og indskolingen i børnehaveklassen griber med forberedelse og afholdelse af en række årstidsfester som gennemgående tema.
Aktiviteter i naturen eller udeliv styrker på en naturlig måde læring gennem mange forskellige sanseindtryk og fysik bevægelse. Når børnene ser og smager, føler og lugter naturen og hører vindens susen i trætoppene, er det med til at styrke barnets opmærksomhed og koncentration, og de motoriske færdigheder forbedres – herunder muskler, smidighed, balance og rumfornemmelse. Børnene får også en viden om planter og dyr, som de kan relatere til, huske og genkende. Samtidig kan naturen med sit nærvær give børnene en oplevelse af at være til stede i nuet.
På flere steinerskoler er besøg i eller pasning af skolehaven på skemaet. Her får eleverne kendskab til planternes liv, vækst og udformning. De får en forståelse for årstidernes skiften i forhold til planteverdenen, ser helheder og sammenhænge i naturen.
Gennem tilknytning til naturen får børnene viden om miljø og bæredygtighed og om, hvordan man kan få glæde af naturens ressourcer på en forsvarlig måde. Der arbejdes i skolen med kompetenceområder som ’at blive klog på haven’, “bæredygtig dannelse’ og ’sprog for naturbegreber’. I de ældste klasser indgår naturen ofte også som et tema på ture og klasseudflugter f.eks. kano-, sejl- og vandreture samt ophold og arbejde på økologiske landbrug. Når undervisningen på den måde flytter udenfor, kan elevernes indre motivation for at drage omsorg for naturen og lære mere om den styrkes.
Læs også: Leger børnene med træpinde i dagtilbud og i de yngste klasser på skolerne?
VIDSTE DU?
At der arbejdes med naturdannelse i både dagtilbud og skoler?
Helt grundlæggende handler det om at opnå dybe og meningsfulde læringserfaringer i og med naturen gennem en forståelse af, hvordan årstiderne påvirker vores liv, følelser og tanker, samt hvilke kvaliteter hver årstid har, og hvad de kan tilbyde os. Hele året er fuld af muligheder, som steinerdagtilbud og indskolingen i børnehaveklassen griber med forberedelse og afholdelse af en række årstidsfester som gennemgående tema.
Aktiviteter i naturen eller udeliv styrker på en naturlig måde læring gennem mange forskellige sanseindtryk og fysik bevægelse. Når børnene ser og smager, føler og lugter naturen og hører vindens susen i trætoppene, er det med til at styrke barnets opmærksomhed og koncentration, og de motoriske færdigheder forbedres – herunder muskler, smidighed, balance og rumfornemmelse. Børnene får også en viden om planter og dyr, som de kan relatere til, huske og genkende. Samtidig kan naturen med sit nærvær give børnene en oplevelse af at være til stede i nuet.
På flere steinerskoler er besøg i eller pasning af skolehaven på skemaet. Her får eleverne kendskab til planternes liv, vækst og udformning. De får en forståelse for årstidernes skiften i forhold til planteverdenen, ser helheder og sammenhænge i naturen.
Gennem tilknytning til naturen får børnene viden om miljø og bæredygtighed og om, hvordan man kan få glæde af naturens ressourcer på en forsvarlig måde. Der arbejdes i skolen med kompetenceområder som ’at blive klog på haven’, “bæredygtig dannelse’ og ’sprog for naturbegreber’. I de ældste klasser indgår naturen ofte også som et tema på ture og klasseudflugter f.eks. kano-, sejl- og vandreture samt ophold og arbejde på økologiske landbrug. Når undervisningen på den måde flytter udenfor, kan elevernes indre motivation for at drage omsorg for naturen og lære mere om den styrkes.
Læs også: Leger børnene med træpinde i dagtilbud og i de yngste klasser på skolerne?