Hvordan oplever elever evaluering uden karakterer og eksamen?
Mange elever, især i de ældste klasser, søger steinerskolen, fordi de ønsker et læringsmiljø med mindre præstationspres og mere fokus på læring for læringens skyld. Jf. disse to elever:
”Jeg valgte Steiner HF, fordi der er plads til læring for læringens skyld og plads til at udforske fagene med nysgerrighed. Kreativitet og eksperimentering bliver rummet, for der er bare nogle ting, som man skal kaste sig ud i, og som man ikke kan tænke sig igennem. Kontrasten mellem de håndværksmæssige fag og de boglige fag tillægger jeg også stor betydning, da det giver læring en helt anden dybde og nuance. Derfor valgte jeg Steiner”. Elev 2023, ’Evaluering af Steiner HF’, Jensen, Brodersen og Hansen, DPU, Aarhus Universitet.
’Jeg valgte Steiner HF gymnasial uddannelse – men samtidig det længste fra den klassiske gymnasiale uddannelse, som jeg kunne finde. De mange kreative fag tiltalte mig – og det at skolen var eksamens- og karakterfri, stod lysende klart som et kæmpe plus for mig!” Elev 2023, ’Evaluering af Steiner HF’, Jensen, Brodersen og Hansen, DPU, Aarhus Universitet.
Grunden til, at de fleste steinerskoler er eksamens- og karakterfrie, er, at man ønsker at styrke den indre motivation for at lære. De år, hvor børn og unge går i skole og ungdomsuddannelse, er nogle af de mest formative år i livet. Her handler det om at ankomme til den verden, man skal være en del af og danne identitet, livsmod og dømmekraft. I steinerskoler ønsker vi at værne om den udviklingsproces og give plads til, at man kan øve sig, være nysgerrig og fordybe sig. Med den brede vifte af fag, som indgår ligeværdigt, kan eleverne afprøve sig selv i mange forskellige fagligheder uden at tænke på, hvilke fag eller temaer, der er vigtigere end andre. Det handler om at engagere hele mennesket og lade verden åbne sig mere end at lukke den i en bestemt retning.
En forskerhold fra Aarhus Universitet konstaterede i 2012, at:
’Eleverne oplever at lære på en anderledes måde end i den offentlige skole. Dette skyldes, at skolerne har et undervisningsprogram, der er anderledes og i øvrigt er eksklusivt i den forstand, at det ikke eksisterer i andre skoletyper. Eleverne tilkendegiver, at de især tiltrækkes af de mange ikke‐boglige tilgange. Eleverne ser sig som ”hele mennesker” og ikke kun som ”elever” eller ”mennesker under uddannelse eller i oplæring”.’ (Didaktisk analyse af Rudolf Steiner skolernes læringspraksis’ Boding, Kjeldsen og Jensen, DPU/AAU 2012)
Yderligere kunne de konstatere at:
’Fraværet af afgangsprøve/eksamen ser således ikke ud til at skabe barrierer for de unge i forhold til arbejdsmarkedet eller de videregående uddannelser.’ (Didaktisk analyse af Rudolf Steiner skolernes læringspraksis’ Boding, Kjeldsen og Jensen, DPU/AAU, 2012)
Selvom skolerne er eksamens- og karakterfrie, anvendes der flere test og masser af fremlæggelser, og både i grundskolen og på Steiner HF gennemføres større opgaver, hvor eleverne skal forberede, gennemføre og præsentere et produkt eller en skriftlig opgave ved et mundtligt oplæg. Den største af disse opgaver er årsopgaven i 12. klasse/2. hf, som er en selvprøve, eleverne gennemfører som afslutning på deres skolegang. Læs mere om årsopgaven her: Årsopgave – Steinerskoler
Hvordan oplever elever evaluering uden karakterer og eksamen?
Mange elever, især i de ældste klasser, søger steinerskolen, fordi de ønsker et læringsmiljø med mindre præstationspres og mere fokus på læring for læringens skyld. Jf. disse to elever:
”Jeg valgte Steiner HF, fordi der er plads til læring for læringens skyld og plads til at udforske fagene med nysgerrighed. Kreativitet og eksperimentering bliver rummet, for der er bare nogle ting, som man skal kaste sig ud i, og som man ikke kan tænke sig igennem. Kontrasten mellem de håndværksmæssige fag og de boglige fag tillægger jeg også stor betydning, da det giver læring en helt anden dybde og nuance. Derfor valgte jeg Steiner”. Elev 2023, ’Evaluering af Steiner HF’, Jensen, Brodersen og Hansen, DPU, Aarhus Universitet.
’Jeg valgte Steiner HF gymnasial uddannelse – men samtidig det længste fra den klassiske gymnasiale uddannelse, som jeg kunne finde. De mange kreative fag tiltalte mig – og det at skolen var eksamens- og karakterfri, stod lysende klart som et kæmpe plus for mig!” Elev 2023, ’Evaluering af Steiner HF’, Jensen, Brodersen og Hansen, DPU, Aarhus Universitet.
Grunden til, at de fleste steinerskoler er eksamens- og karakterfrie, er, at man ønsker at styrke den indre motivation for at lære. De år, hvor børn og unge går i skole og ungdomsuddannelse, er nogle af de mest formative år i livet. Her handler det om at ankomme til den verden, man skal være en del af og danne identitet, livsmod og dømmekraft. I steinerskoler ønsker vi at værne om den udviklingsproces og give plads til, at man kan øve sig, være nysgerrig og fordybe sig. Med den brede vifte af fag, som indgår ligeværdigt, kan eleverne afprøve sig selv i mange forskellige fagligheder uden at tænke på, hvilke fag eller temaer, der er vigtigere end andre. Det handler om at engagere hele mennesket og lade verden åbne sig mere end at lukke den i en bestemt retning.
En forskerhold fra Aarhus Universitet konstaterede i 2012, at:
’Eleverne oplever at lære på en anderledes måde end i den offentlige skole. Dette skyldes, at skolerne har et undervisningsprogram, der er anderledes og i øvrigt er eksklusivt i den forstand, at det ikke eksisterer i andre skoletyper. Eleverne tilkendegiver, at de især tiltrækkes af de mange ikke‐boglige tilgange. Eleverne ser sig som ”hele mennesker” og ikke kun som ”elever” eller ”mennesker under uddannelse eller i oplæring”.’ (Didaktisk analyse af Rudolf Steiner skolernes læringspraksis’ Boding, Kjeldsen og Jensen, DPU/AAU 2012)
Yderligere kunne de konstatere at:
’Fraværet af afgangsprøve/eksamen ser således ikke ud til at skabe barrierer for de unge i forhold til arbejdsmarkedet eller de videregående uddannelser.’ (Didaktisk analyse af Rudolf Steiner skolernes læringspraksis’ Boding, Kjeldsen og Jensen, DPU/AAU, 2012)
Selvom skolerne er eksamens- og karakterfrie, anvendes der flere test og masser af fremlæggelser, og både i grundskolen og på Steiner HF gennemføres større opgaver, hvor eleverne skal forberede, gennemføre og præsentere et produkt eller en skriftlig opgave ved et mundtligt oplæg. Den største af disse opgaver er årsopgaven i 12. klasse/2. hf, som er en selvprøve, eleverne gennemfører som afslutning på deres skolegang. Læs mere om årsopgaven her: Årsopgave – Steinerskoler