VIDSTE DU?

At den daglige morgensang indgår som en del af en helhed af musikalske aktiviteter på steinerskolerne? Et håndtryk eller en personlig hilsen med læreren, hvor læreren har mulighed for at ’møde’ den enkelte i øjenhøjde i en lille imødekommende gestus, inden man går ind i klassen, er også en naturlig del af skoledagens start. ‘Jeg ser dig’.
Morgensang har en særlig rytme, som er forskellig fra skole til skole. På nogle skoler samles man hver dag alle klasser til fælles morgensang, på andre skoler enkelte dage og bestemte klassetrin, og endelig holder man på nogle skoler overvejende morgensang i klassen.
Morgensangen er ofte med musikalsk ledsagelse fra klasse- eller musiklærere eller eleverne selv. Stemningen er forskellig alt efter hvilken årstid og sang, der er på programmet. Sangene er ofte danske, inspireret af årstiderne og synges tit flerstemmigt eller i kanon.
Morgensangen krydres på flere skoler med små optrædener af klasserne på skift. Det skaber et fællesskab præget af gensidig respekt og anerkendelse hos både de optrædende og de lyttende elever, og det træner den naturlige side af kunstnerisk udøvelse, som det er at optræde for andre. Det kan være optræden med udpluk fra et teaterstykke, vers, sange eller spil på musikinstrumenter.
Efter morgensang fortsættes musikalske og sproglige aktiviteter i klassen, i det som kaldes den rytmiske del af undervisningen. Typisk udøves i grundskolen recitation af vers, sange måske kombineret med fysisk udfoldelse, og der øves med klassens fløjteorkester. Herefter er klassen klar til dagens faglige udfordringer i dansk matematik, historie, naturfag og meget mere.
Gennem de mange års morgensang får eleverne også et omfattende kendskab til en sangskat, som de kan bære med sig resten af livet.
Del indlægget

VIDSTE DU?

At den daglige morgensang indgår som en del af en helhed af musikalske aktiviteter på steinerskolerne? Et håndtryk eller en personlig hilsen med læreren, hvor læreren har mulighed for at ’møde’ den enkelte i øjenhøjde i en lille imødekommende gestus, inden man går ind i klassen, er også en naturlig del af skoledagens start. ‘Jeg ser dig’.
Morgensang har en særlig rytme, som er forskellig fra skole til skole. På nogle skoler samles man hver dag alle klasser til fælles morgensang, på andre skoler enkelte dage og bestemte klassetrin, og endelig holder man på nogle skoler overvejende morgensang i klassen.
Morgensangen er ofte med musikalsk ledsagelse fra klasse- eller musiklærere eller eleverne selv. Stemningen er forskellig alt efter hvilken årstid og sang, der er på programmet. Sangene er ofte danske, inspireret af årstiderne og synges tit flerstemmigt eller i kanon.
Morgensangen krydres på flere skoler med små optrædener af klasserne på skift. Det skaber et fællesskab præget af gensidig respekt og anerkendelse hos både de optrædende og de lyttende elever, og det træner den naturlige side af kunstnerisk udøvelse, som det er at optræde for andre. Det kan være optræden med udpluk fra et teaterstykke, vers, sange eller spil på musikinstrumenter.
Efter morgensang fortsættes musikalske og sproglige aktiviteter i klassen, i det som kaldes den rytmiske del af undervisningen. Typisk udøves i grundskolen recitation af vers, sange måske kombineret med fysisk udfoldelse, og der øves med klassens fløjteorkester. Herefter er klassen klar til dagens faglige udfordringer i dansk matematik, historie, naturfag og meget mere.
Gennem de mange års morgensang får eleverne også et omfattende kendskab til en sangskat, som de kan bære med sig resten af livet.
Del indlægget