Det særlige bevægelsesfag eurytmi, hvad er det?
Eurytmi er en kunstart, hvor man bevæger sig til sprog og musik.
I steinerskoler er eurytmi et fag, som eleverne kan møde i hele eller dele af skoleforløbet. Gennem eurytmiens bevægelser lærer eleverne bogstaver, rytmer, digte og musik med hele kroppen. De får en oplevelse af stemninger i musikken som en indre kvalitet, samtidig med, at de forholder sig til deres egne bevægelser og et bevægelsesmønster (en koreografi) med de andre i gruppen eller klassen.
Eurytmifaget understøtter evnen til at skabe balance mellem egne bevægelser og de andres og øvelse i at være bevidst om kroppens bevægelser. Det handler om, at alle i bevægelse er opmærksomme på hinanden og samtidigt til stede i sig selv.
Eurytmi er som kunstfag en vej til kreativitet og engagement og kan bidrage med at udvikle, løfte og styrke fællesskabet. Faget kan også understøtte elevernes læringsproces i andre fag og grundlæggende færdigheder i læringen af f.eks. bogstaver og tal. Samtidig er eurytmien stærkt sanseintegrerende og fremmende for den kognitive udvikling jf. forskning om ’embodied learning’ (’Læring med kroppen forrest’, Kjeld Fredens 2018). Faget hjælper børnene med at ’blive herre i eget hus’. At skabe balance mellem hvilke bevægelser man skal lave (tænke), opleve dem indefra (føle) og udføre dem i praksis (handle) – altså harmonisere det kognitive, emotionelle og adfærdsmæssige. At være centreret i sig selv og samtidig bevidst om de andre.
Kroppen, og dermed sansernes relation til den verden, man befinder sig i, sætter dagsordenen for den mentale udvikling og er afgørende for læring. Læring med kroppen forrest er derfor også at gribe verden, før den begribes. Denne teori om ’embodied learning’ ses tydeligt i faget eurytmi, som eleverne kan udøve i alle aldre og med stigende sværhedsgrad i koreografi, tempo og individuelle bevægelser.
Steinerskolerne i Danmark er sammen med erfarne eurytmilærere i gang med at forfatte en læreplan for eurytmifaget, som forventes at udkomme i 2025.
Det særlige bevægelsesfag eurytmi, hvad er det?
Eurytmi er en kunstart, hvor man bevæger sig til sprog og musik.
I steinerskoler er eurytmi et fag, som eleverne kan møde i hele eller dele af skoleforløbet. Gennem eurytmiens bevægelser lærer eleverne bogstaver, rytmer, digte og musik med hele kroppen. De får en oplevelse af stemninger i musikken som en indre kvalitet, samtidig med, at de forholder sig til deres egne bevægelser og et bevægelsesmønster (en koreografi) med de andre i gruppen eller klassen.
Eurytmifaget understøtter evnen til at skabe balance mellem egne bevægelser og de andres og øvelse i at være bevidst om kroppens bevægelser. Det handler om, at alle i bevægelse er opmærksomme på hinanden og samtidigt til stede i sig selv.
Eurytmi er som kunstfag en vej til kreativitet og engagement og kan bidrage med at udvikle, løfte og styrke fællesskabet. Faget kan også understøtte elevernes læringsproces i andre fag og grundlæggende færdigheder i læringen af f.eks. bogstaver og tal. Samtidig er eurytmien stærkt sanseintegrerende og fremmende for den kognitive udvikling jf. forskning om ’embodied learning’ (’Læring med kroppen forrest’, Kjeld Fredens 2018). Faget hjælper børnene med at ’blive herre i eget hus’. At skabe balance mellem hvilke bevægelser man skal lave (tænke), opleve dem indefra (føle) og udføre dem i praksis (handle) – altså harmonisere det kognitive, emotionelle og adfærdsmæssige. At være centreret i sig selv og samtidig bevidst om de andre.
Kroppen, og dermed sansernes relation til den verden, man befinder sig i, sætter dagsordenen for den mentale udvikling og er afgørende for læring. Læring med kroppen forrest er derfor også at gribe verden, før den begribes. Denne teori om ’embodied learning’ ses tydeligt i faget eurytmi, som eleverne kan udøve i alle aldre og med stigende sværhedsgrad i koreografi, tempo og individuelle bevægelser.
Steinerskolerne i Danmark er sammen med erfarne eurytmilærere i gang med at forfatte en læreplan for eurytmifaget, som forventes at udkomme i 2025.