Hvilke uddannelser har lærerne på en steinerskole? 

Lærere, der underviser på steinerskoler, har mange forskellige uddannelser, erfaringer og baggrunde for at undervise.  

En af hjørnestenene i skolefriheden på en fri grundskole er, at skolen kan vælge at ansætte sine lærere uden eksterne krav til uddannelse. Da steinerskoler har en bred vifte af forskellige fag, betyder det, at lærerne har kvalifikationer, der bedst passer med de fag, de underviser i. 

En undersøgelse fra 2025 foretaget af Steinerskolerne viser, at over 88% af lærerne på steinerskoler har en relevant faglig uddannelse dækkende det eller de fag, de underviser i. 

Samlet set viser undersøgelsen, at lærernes uddannelsesbaggrund fordeler sig således: 

34% er uddannede folkeskolelærere fra en professionshøjskole, Den Frie Lærerhøjskole i Ollerup eller en tilsvarende udenlandsk uddannelse. 

23% af lærerne er gymnasielærere og nogle har en relevant bachelor (ca. 3,5%).   

Andre lærere har en musikfaglig-/konservatorie, kunstnerisk-, design- eller håndværksmæssig uddannelse (ca. 19%). Det giver faglig ballast til at undervise i de forholdsvis mange musik, kunst- og håndværksfag, som skolerne udbyder.   

8% af lærerne er i skolernes børnehaveklasser og har – som i folkeskolen – en uddannelsesbaggrund som pædagoger.   

8% af lærerne har en steinerpædagogisk uddannelse enten fra en af de nuværende deltidsuddannelser eller fra et tidligere 3-årigt fuldtidsseminarium, og 25% har taget deltidsuddannelsen som efteruddannelse. 5% af lærerne har taget deres pædagogikum som et statsgodkendt steinerpædagogikum (PPIE). 

Lærere, der underviser i hf-fag i Steiner HF, er ikke med i opgørelsen. Disse lærere har på alle skoler gymnasial undervisningskompetence i det fag, de underviser i. Nogle af disse lærere indgår i undersøgelsen, fordi de også underviser i grundskolen. 

Hertil kommer et væld af efteruddannelser og kurser i indland og udland. En del klasselærere deltager i fagdidaktiske kurser årligt, som retter sig direkte mod det klassetrin, de skal undervise i i det kommende skoleår. De fleste skoler har uddannede mentorer, og skolerne bruger forholdsmæssigt meget tid på fælles pædagogisk udvikling både ugentligt og igennem året og på tværs af skolerne. Her inspireres lærerne ofte af eksterne oplægsholdere, som repræsenterer førende pædagogisk forskning i Danmark og i udlandet, men også af oplægsholdere indenfor steinerpædagogikken.  

Lærerstaben på en steinerskole er således kompetente undervisere med en bred faglig baggrund, som løbende deltager i efteruddannelsesforløb med udveksling af praksis i faggrupper m.m. Alt båret af en kultur på skolen, hvor pædagogik er i centrum.   

Del indlægget

Hvilke uddannelser har lærerne på en steinerskole? 

Lærere, der underviser på steinerskoler, har mange forskellige uddannelser, erfaringer og baggrunde for at undervise.  

En af hjørnestenene i skolefriheden på en fri grundskole er, at skolen kan vælge at ansætte sine lærere uden eksterne krav til uddannelse. Da steinerskoler har en bred vifte af forskellige fag, betyder det, at lærerne har kvalifikationer, der bedst passer med de fag, de underviser i. 

En undersøgelse fra 2025 foretaget af Steinerskolerne viser, at over 88% af lærerne på steinerskoler har en relevant faglig uddannelse dækkende det eller de fag, de underviser i. 

Samlet set viser undersøgelsen, at lærernes uddannelsesbaggrund fordeler sig således: 

34% er uddannede folkeskolelærere fra en professionshøjskole, Den Frie Lærerhøjskole i Ollerup eller en tilsvarende udenlandsk uddannelse. 

23% af lærerne er gymnasielærere og nogle har en relevant bachelor (ca. 3,5%).   

Andre lærere har en musikfaglig-/konservatorie, kunstnerisk-, design- eller håndværksmæssig uddannelse (ca. 19%). Det giver faglig ballast til at undervise i de forholdsvis mange musik, kunst- og håndværksfag, som skolerne udbyder.   

8% af lærerne er i skolernes børnehaveklasser og har – som i folkeskolen – en uddannelsesbaggrund som pædagoger.   

8% af lærerne har en steinerpædagogisk uddannelse enten fra en af de nuværende deltidsuddannelser eller fra et tidligere 3-årigt fuldtidsseminarium, og 25% har taget deltidsuddannelsen som efteruddannelse. 5% af lærerne har taget deres pædagogikum som et statsgodkendt steinerpædagogikum (PPIE). 

Lærere, der underviser i hf-fag i Steiner HF, er ikke med i opgørelsen. Disse lærere har på alle skoler gymnasial undervisningskompetence i det fag, de underviser i. Nogle af disse lærere indgår i undersøgelsen, fordi de også underviser i grundskolen. 

Hertil kommer et væld af efteruddannelser og kurser i indland og udland. En del klasselærere deltager i fagdidaktiske kurser årligt, som retter sig direkte mod det klassetrin, de skal undervise i i det kommende skoleår. De fleste skoler har uddannede mentorer, og skolerne bruger forholdsmæssigt meget tid på fælles pædagogisk udvikling både ugentligt og igennem året og på tværs af skolerne. Her inspireres lærerne ofte af eksterne oplægsholdere, som repræsenterer førende pædagogisk forskning i Danmark og i udlandet, men også af oplægsholdere indenfor steinerpædagogikken.  

Lærerstaben på en steinerskole er således kompetente undervisere med en bred faglig baggrund, som løbende deltager i efteruddannelsesforløb med udveksling af praksis i faggrupper m.m. Alt båret af en kultur på skolen, hvor pædagogik er i centrum.   

Del indlægget