Har steinerskoler en skoleleder?

Ja, som frie grundskoler har alle steinerskoler en skoleleder, som er ansat af skolens valgte bestyrelse til at varetage den daglige ledelse af skolen i henhold til ‘Lov om friskoler og private grundskoler m.v.‘ 

Steiner HF-skoler har en rektor, fordi de virker under lovgivningen for private gymnasier. En 12-årig steinerskole med både fri grundskole og Steiner HF er en kombineret institution og har derfor en skoleleder og en rektor, der har det overordnede ansvar for hele skolens virke. 

Skoleledelse på steinerskoler udøves på lige så forskellig vis, som skolerne er forskellige og afspejler i høj grad skolens kultur og traditioner. Det betyder, at der kan være forskellig organisering af beslutningsveje og opgavefordelinger og mangfoldige måder at praktisere skoleledelsen på. 

På mange skoler er der tradition for, at skoleledelsen inddrager lærere og øvrige ansatte i beslutningsprocesser især omkring det pædagogiske udviklingsarbejde på skolen. Det er helt naturligt, da det er skolens kerneopgave at arbejde med pædagogik og læring, og det er skolens lærere og pædagoger, der har kernekompetencerne og kendskabet til skolens elever i det daglige. Dette arbejde og de beslutningsprocesser knyttet til det, er ofte organiseret gennem ugentlige lærermøder i teams eller konferencer, hvor man både praktisk, fagligt og pædagogisk forholder sig til aktuelle og mere langsigtede spørgsmål om arbejdet med eleverne.  

På Steiner HF-skoler er det pædagogiske arbejde organiseret i et lovpligtigt Pædagogisk Råd bestående af skolens lærere og rektor.  

Det er altid skolens rektor og/eller skoleledelser, der i sidste ende har beslutningskompetencen i den daglige drift til at træffe endelige beslutninger i og på vegne af skolen, og skolens bestyrelse, der bærer ansvaret for beslutninger for skolen samlet set. Derfor er et tæt og stærkt samarbejde mellem skolens bestyrelse og skoledelserne nødvendigt og frugtbart for skolen.  

Igennem de sidste 10 år har skolernes ledelser haft et stærkt skoleledernetværk på tværs af skolerne, hvor der sparres og hentes viden, der kan understøtte skoleledernes opgaver og bidrage positivt til skolernes udvikling og drivkraft. Skoleledelserne mødes jævnligt og har et årligt lederseminar, hvor der altid er oplæg fra forskellige fagfolk og forskere med særligt kendskab til det at arbejde med ledelse i uddannelsessammenhæng.  

At lede en skole er ofte en kompleks opgave, hvor der skal tages højde for mange menneskers rolle, vilkår og relationer. Skolelederens ansvarsområder er mange og omfatter både personaleledelse, økonomisk styring og drift, men også strategisk ledelse, og det hele skal gå hånd i hånd med den pædagogiske kerneydelse og herunder årlige evalueringer og udpegning af udviklingspunkter samt dokumentationen heraf. Steinerskoler står samtidig på et stærkt værdigrundlag, der er med til at binde det hele sammen, og som samtidig er i en konstant udveksling med det samfund, vi er en del af. Her er skoleledelsen central og vigtig for skolens sammenhængskraft og evne til at stå stærkt i tiden.  

Del indlægget

Har steinerskoler en skoleleder?

Ja, som frie grundskoler har alle steinerskoler en skoleleder, som er ansat af skolens valgte bestyrelse til at varetage den daglige ledelse af skolen i henhold til ‘Lov om friskoler og private grundskoler m.v.‘ 

Steiner HF-skoler har en rektor, fordi de virker under lovgivningen for private gymnasier. En 12-årig steinerskole med både fri grundskole og Steiner HF er en kombineret institution og har derfor en skoleleder og en rektor, der har det overordnede ansvar for hele skolens virke. 

Skoleledelse på steinerskoler udøves på lige så forskellig vis, som skolerne er forskellige og afspejler i høj grad skolens kultur og traditioner. Det betyder, at der kan være forskellig organisering af beslutningsveje og opgavefordelinger og mangfoldige måder at praktisere skoleledelsen på. 

På mange skoler er der tradition for, at skoleledelsen inddrager lærere og øvrige ansatte i beslutningsprocesser især omkring det pædagogiske udviklingsarbejde på skolen. Det er helt naturligt, da det er skolens kerneopgave at arbejde med pædagogik og læring, og det er skolens lærere og pædagoger, der har kernekompetencerne og kendskabet til skolens elever i det daglige. Dette arbejde og de beslutningsprocesser knyttet til det, er ofte organiseret gennem ugentlige lærermøder i teams eller konferencer, hvor man både praktisk, fagligt og pædagogisk forholder sig til aktuelle og mere langsigtede spørgsmål om arbejdet med eleverne.  

På Steiner HF-skoler er det pædagogiske arbejde organiseret i et lovpligtigt Pædagogisk Råd bestående af skolens lærere og rektor.  

Det er altid skolens rektor og/eller skoleledelser, der i sidste ende har beslutningskompetencen i den daglige drift til at træffe endelige beslutninger i og på vegne af skolen, og skolens bestyrelse, der bærer ansvaret for beslutninger for skolen samlet set. Derfor er et tæt og stærkt samarbejde mellem skolens bestyrelse og skoledelserne nødvendigt og frugtbart for skolen.  

Igennem de sidste 10 år har skolernes ledelser haft et stærkt skoleledernetværk på tværs af skolerne, hvor der sparres og hentes viden, der kan understøtte skoleledernes opgaver og bidrage positivt til skolernes udvikling og drivkraft. Skoleledelserne mødes jævnligt og har et årligt lederseminar, hvor der altid er oplæg fra forskellige fagfolk og forskere med særligt kendskab til det at arbejde med ledelse i uddannelsessammenhæng.  

At lede en skole er ofte en kompleks opgave, hvor der skal tages højde for mange menneskers rolle, vilkår og relationer. Skolelederens ansvarsområder er mange og omfatter både personaleledelse, økonomisk styring og drift, men også strategisk ledelse, og det hele skal gå hånd i hånd med den pædagogiske kerneydelse og herunder årlige evalueringer og udpegning af udviklingspunkter samt dokumentationen heraf. Steinerskoler står samtidig på et stærkt værdigrundlag, der er med til at binde det hele sammen, og som samtidig er i en konstant udveksling med det samfund, vi er en del af. Her er skoleledelsen central og vigtig for skolens sammenhængskraft og evne til at stå stærkt i tiden.  

Del indlægget