Hvorfor spiser man vegetarisk mad i steinerinstitutioner?
Det gør man for at inddrage alle børn ligeværdigt i måltiderne. Valget af vegetarisk mad i steinerdagtilbud og sfo-ordninger handler overordnet om, at alle børn skal kunne spise maden, uanset sundhedsmæssige forudsætninger eller kulturel baggrund. Det vægtes også, at børnene skal kunne inddrages i tilberedelsen, gerne inde på ‘stuen’, i køkkenet eller i forbindelse med undervisningen, svarende til en hverdagssituation nøjagtigt ligesom derhjemme. Bondegårdsbesøg bl.a. høsttur, hvor børnene ’høster’ korn, kværner mel og tilbereder brød til høstbordet, giver oplevelser fra ’jord til bord’. Bålmad og syltning af skolehavens frugt og grønt er eksempler på, hvordan der arbejdes pædagogisk med tilberedelse af maden.
Er det særligt for steinerpædagogik, at måltiderne er omfattet af inkluderende værdier? Nej, egentlig ikke. I dagens kontekst for madvaner er det helt normalt at vise hensyn til den mangfoldige baggrund, børn kommer med. I hensynet til de udfordringer verden står over for klimamæssigt, kan det ses som bidrag til bevidsthed om og forandring af de kommende generationers madvaner.
Læs også ’Vidste du, at der arbejdes med naturdannelse i både dagtilbud og skoler?
Hvorfor spiser man vegetarisk mad i steinerinstitutioner?
Det gør man for at inddrage alle børn ligeværdigt i måltiderne. Valget af vegetarisk mad i steinerdagtilbud og sfo-ordninger handler overordnet om, at alle børn skal kunne spise maden, uanset sundhedsmæssige forudsætninger eller kulturel baggrund. Det vægtes også, at børnene skal kunne inddrages i tilberedelsen, gerne inde på ‘stuen’, i køkkenet eller i forbindelse med undervisningen, svarende til en hverdagssituation nøjagtigt ligesom derhjemme. Bondegårdsbesøg bl.a. høsttur, hvor børnene ’høster’ korn, kværner mel og tilbereder brød til høstbordet, giver oplevelser fra ’jord til bord’. Bålmad og syltning af skolehavens frugt og grønt er eksempler på, hvordan der arbejdes pædagogisk med tilberedelse af maden.
Er det særligt for steinerpædagogik, at måltiderne er omfattet af inkluderende værdier? Nej, egentlig ikke. I dagens kontekst for madvaner er det helt normalt at vise hensyn til den mangfoldige baggrund, børn kommer med. I hensynet til de udfordringer verden står over for klimamæssigt, kan det ses som bidrag til bevidsthed om og forandring af de kommende generationers madvaner.
Læs også ’Vidste du, at der arbejdes med naturdannelse i både dagtilbud og skoler?