Hvordan klarer elever fra steinerskoler sig?

Elever, der har gået i steinerskoler, klarer sig generelt godt på ungdomsuddannelser og videregående uddannelser. Det viser både tal, undersøgelser og beretninger fra tidligere elever. Faktisk opnår de højere karakterer på ungdomsuddannelser og har en højere gennemførelse på videregående uddannelser. 

Elever, der har gået i steinerskoler, vælger mange forskellige livsveje til uddannelse og beskæftigelse og er repræsenteret bredt i alle dele af samfundet. 

Igennem årene har både de enkelte skoler og fællesskabet af skoler fulgt elever på deres videre vej og spurgt dem om, hvordan de har oplevet at tage del i livet og i samfundet gennem uddannelse og beskæftigelse. Flere undersøgelser har bekræftet disse vidnesbyrd og erfaringer med fakta og data og også vist, hvor skolerne med fordel kunne arbejde med forbedringer af både grundskoler og ungdomsuddannelse. (se kilder nederst i denne artikel) 

 

Om videre uddannelse fra 9. eller 10. klasse på en steinerskole

Elever, der har afsluttet 9. eller 10. klasse på en steinerskole (jf. Særkørsel fra Danmarks Statistik 2024, uddannelsesstatistik.dk, ’Evaluering af Steiner HF’, 2023):

  • begynder på en ungdomsuddannelse 0-1 år efter på lige fod med landsgennemsnittet
  • fuldfører deres ungdomsuddannelse i højere grad eller på niveau med landsgennemsnittet = lavere frafald
  • afslutter deres ungdomsuddannelser med signifikant højere karaktergennemsnit end landsgennemsnittet
  • har lavere frafald på videregående uddannelse end landsgennemsnittet

 

Om videre uddannelse efter Steiner HF

I valg af uddannelse fordeler elever fra Steiner HF ifølge følgeforskningen for de første tre årgange på alle uddannelsestyper (erhvervsuddannelser 19%, korte videregående uddannelser 9%, mellemlange videregående uddannelser 17%, universitetsbachelor 55%). Læs mere her: Steiner HF i grafer og tal (steinerskoler.dk)

Tallene for overgang til videre uddannelse for den første afgang viser naturligt, at eleverne kommer i gang lidt senere end gennemsnittet, fordi de er kvote 2-ansøgere. 3 år efter afsluttet uddannelse er 50% i gang med en videre uddannelse (jf. uddannelsesstatistik.dk). Følgeforskningen viser, at de bruger deres sabbatår relevant og er aktive i mange forskellige retninger, inden de søger ind på en uddannelse.

Tidligere forskningsrapporter viser, at ca. 70% fuldfører en videregående uddannelse målt på årgange, der havde afsluttet uddannelsen henholdsvis 10-12 år og 3-6 år tidligere.

 

Tidligere elevers erfaringer

Mange tidligere elever oplever, at steinerskolen har bidraget til, at de på videre uddannelser har været motiveret for læring og for at tage ansvar for egen læring. Udover eksamens- og karakterfriheden, så fremhæver de også undervisningsmetoder, de alsidige faglige tilgange og den praktiske og kunstneriske dimension i fagene som betydningsfulde for deres livsduelighed både på uddannelser og i deres professionelle liv. Her kommer et par udpluk af citater fra tidligere forskning og udgivelser:

”Det store ansvar for egen læring og selvstændigheden (det at der ikke er eksamener og karakterer gør det mere op til den enkelte elev at få noget ud af skolen) var en kæmpe fordel på min videregående uddannelse. Den kreative og praktiske baggrund har været meget afgørende.” citat tidligere elev fra steinerskole, ’Didaktisk analyse…’, DPU

’Noget der havde enorm betydning, var vores bøger! I traditionelle skoler lærer du det, der står i bøgerne, men når du laver din egen lærebog, som vi jo gjorde, så lærer du at lære. Man lærer at relatere ny viden til gammel viden. Det er nok det, der har betydet mest for mig i min skolegang’ citat Andreas Schleicher, leder af OECD´s analyseafdeling og uddannelsespolitisk, PISA, samt tidligere elev fra steinerskole

’Selv om mit job består i at knuse tal og se på statistiske sammenhænge, så har min skoletid lært mig ikke at lade mig begrænse af de matematiske og statistiske modeller. Jeg kan bedst beskrive det som en kunstnerisk tilgang til arbejdet. Du kan også kalde det mental bevægelighed. Skolens pædagogik og tilgang til læring, har givet mig en evne til at se noget nyt i tallene.’  Jakob Laursen, direktør i forsikringsselskab og tidligere elev fra steinerskole (’Leve Helheden’)

’At jeg er blevet musiker, har intet med skolen at gøre. Og det selv om der er meget musik på en steinerskole. Dét skolen har givet mig, er interesse: – Da jeg var på bondegårdsferie, ville jeg være landmand. Da jeg tog kørekort, ville jeg være kørelærer. Da jeg gik igennem et køkken, ville jeg være kok. Jeg siger: “skråt op med talent”, det, der virkelig tæller, er evnen til fordybelse og viljen til at blive ved. Skolen har lært mig, at det er selve livet der er interessant ikke et bestemt fag. Og det er fandeme en fed lektie at have fået med ud i livet.’ citat Rasmus Hansen, arrangør og orkestrator, samt tidligere elev fra steinerskole (’Leve Helheden’)

 

Om eksamensfravær og adgang til videre uddannelse

Før Steiner HF blev en realitet har tidligere elever fra steinerskoler fremstilles kritik af, at de manglede eksamenstræning, og at optagelsesprocessen på videre uddannelse på baggrund af et vidnesbyrd blev oplevet som kompliceret. Samtidig fremhæver de fleste positivt at være fortrolige med at fremlægge, formidle og stå foran et publikum, som gav dem en fordel, når de skulle til eksamen i deres videre uddannelse. Skolerne tog disse opmærksomhedspunkter med i deres videre udvikling af Steiner HF. 

Derfor er der i dag tydelige kriterier for vidnesbyrdets indhold og indført censorbedømmelser af den større skriftlige opgave (SSO) på HF. 

Skolerne har en løbende dialog med eleverne om de naturlige øvefelter for eksamensforberedelse og performance, som ligger i skolens fag og faglige aktiviteter. I flere tilfælde, som eksempelvis forberedelsen til årsopgavefremlæggelser, gives der individuel formativ feedback fra både lærere og klassekammerater (peer-learning). 

Med godkendelsen af uddannelsen i 2016 er optagelsesprocessen til videre uddannelse blevet mere gennemsigtig, idet ansøgere med et Steiner HF-bevis nu har retskrav på at få deres ansøgning afprøvet i kvote 2. Alle elever tilbydes årligt specifik studievejledning i at søge på baggrund af en Steiner HF gennem nationale kurser og evt. individuel vejledning. 

Find flere tal og data om Steiner HF her: Steiner HF – hvordan er det gået? (steinerskoler.dk)

Find udgivelser og forskningsresultater her: Projekter og forskning – Steinerskoler (steinerskolerne.dk)

Læs ’Leve Helheden’ her: LeveHelheden (rss-odense.dk)

 

(Kilder: Særkørsel Danmarks Statistik, 2024, Uddannelsesstatistik.dk 2024, Evalueringsrapport Steiner HF’ Jensen, Kjeldsen, Brodersen og Hansen, DPU/AAU, 2023; ’Leve Helheden’ – en interviewbog af Thomas Uhrskov, 2013, ’Didaktisk analyse af Rudolf Steiner skolers læringspraksis i 9. til 12. klasse’, Boding, Kjeldsen og Jensen, 2012; ’Hvor går de hen, når de går ud?’, Credo Consulting, 2003).

Hvordan klarer elever fra steinerskoler sig?
Del indlægget

Hvordan klarer elever fra steinerskoler sig?

Elever, der har gået i steinerskoler, klarer sig generelt godt på ungdomsuddannelser og videregående uddannelser. Det viser både tal, undersøgelser og beretninger fra tidligere elever. Faktisk opnår de højere karakterer på ungdomsuddannelser og har en højere gennemførelse på videregående uddannelser. 

Elever, der har gået i steinerskoler, vælger mange forskellige livsveje til uddannelse og beskæftigelse og er repræsenteret bredt i alle dele af samfundet. 

Igennem årene har både de enkelte skoler og fællesskabet af skoler fulgt elever på deres videre vej og spurgt dem om, hvordan de har oplevet at tage del i livet og i samfundet gennem uddannelse og beskæftigelse. Flere undersøgelser har bekræftet disse vidnesbyrd og erfaringer med fakta og data og også vist, hvor skolerne med fordel kunne arbejde med forbedringer af både grundskoler og ungdomsuddannelse. (se kilder nederst i denne artikel) 

 

Om videre uddannelse fra 9. eller 10. klasse på en steinerskole

Elever, der har afsluttet 9. eller 10. klasse på en steinerskole (jf. Særkørsel fra Danmarks Statistik 2024, uddannelsesstatistik.dk, ’Evaluering af Steiner HF’, 2023):

  • begynder på en ungdomsuddannelse 0-1 år efter på lige fod med landsgennemsnittet
  • fuldfører deres ungdomsuddannelse i højere grad eller på niveau med landsgennemsnittet = lavere frafald
  • afslutter deres ungdomsuddannelser med signifikant højere karaktergennemsnit end landsgennemsnittet
  • har lavere frafald på videregående uddannelse end landsgennemsnittet

 

Om videre uddannelse efter Steiner HF

I valg af uddannelse fordeler elever fra Steiner HF ifølge følgeforskningen for de første tre årgange på alle uddannelsestyper (erhvervsuddannelser 19%, korte videregående uddannelser 9%, mellemlange videregående uddannelser 17%, universitetsbachelor 55%). Læs mere her: Steiner HF i grafer og tal (steinerskoler.dk)

Tallene for overgang til videre uddannelse for den første afgang viser naturligt, at eleverne kommer i gang lidt senere end gennemsnittet, fordi de er kvote 2-ansøgere. 3 år efter afsluttet uddannelse er 50% i gang med en videre uddannelse (jf. uddannelsesstatistik.dk). Følgeforskningen viser, at de bruger deres sabbatår relevant og er aktive i mange forskellige retninger, inden de søger ind på en uddannelse.

Tidligere forskningsrapporter viser, at ca. 70% fuldfører en videregående uddannelse målt på årgange, der havde afsluttet uddannelsen henholdsvis 10-12 år og 3-6 år tidligere.

 

Tidligere elevers erfaringer

Mange tidligere elever oplever, at steinerskolen har bidraget til, at de på videre uddannelser har været motiveret for læring og for at tage ansvar for egen læring. Udover eksamens- og karakterfriheden, så fremhæver de også undervisningsmetoder, de alsidige faglige tilgange og den praktiske og kunstneriske dimension i fagene som betydningsfulde for deres livsduelighed både på uddannelser og i deres professionelle liv. Her kommer et par udpluk af citater fra tidligere forskning og udgivelser:

”Det store ansvar for egen læring og selvstændigheden (det at der ikke er eksamener og karakterer gør det mere op til den enkelte elev at få noget ud af skolen) var en kæmpe fordel på min videregående uddannelse. Den kreative og praktiske baggrund har været meget afgørende.” citat tidligere elev fra steinerskole, ’Didaktisk analyse…’, DPU

’Noget der havde enorm betydning, var vores bøger! I traditionelle skoler lærer du det, der står i bøgerne, men når du laver din egen lærebog, som vi jo gjorde, så lærer du at lære. Man lærer at relatere ny viden til gammel viden. Det er nok det, der har betydet mest for mig i min skolegang’ citat Andreas Schleicher, leder af OECD´s analyseafdeling og uddannelsespolitisk, PISA, samt tidligere elev fra steinerskole

’Selv om mit job består i at knuse tal og se på statistiske sammenhænge, så har min skoletid lært mig ikke at lade mig begrænse af de matematiske og statistiske modeller. Jeg kan bedst beskrive det som en kunstnerisk tilgang til arbejdet. Du kan også kalde det mental bevægelighed. Skolens pædagogik og tilgang til læring, har givet mig en evne til at se noget nyt i tallene.’  Jakob Laursen, direktør i forsikringsselskab og tidligere elev fra steinerskole (’Leve Helheden’)

’At jeg er blevet musiker, har intet med skolen at gøre. Og det selv om der er meget musik på en steinerskole. Dét skolen har givet mig, er interesse: – Da jeg var på bondegårdsferie, ville jeg være landmand. Da jeg tog kørekort, ville jeg være kørelærer. Da jeg gik igennem et køkken, ville jeg være kok. Jeg siger: “skråt op med talent”, det, der virkelig tæller, er evnen til fordybelse og viljen til at blive ved. Skolen har lært mig, at det er selve livet der er interessant ikke et bestemt fag. Og det er fandeme en fed lektie at have fået med ud i livet.’ citat Rasmus Hansen, arrangør og orkestrator, samt tidligere elev fra steinerskole (’Leve Helheden’)

 

Om eksamensfravær og adgang til videre uddannelse

Før Steiner HF blev en realitet har tidligere elever fra steinerskoler fremstilles kritik af, at de manglede eksamenstræning, og at optagelsesprocessen på videre uddannelse på baggrund af et vidnesbyrd blev oplevet som kompliceret. Samtidig fremhæver de fleste positivt at være fortrolige med at fremlægge, formidle og stå foran et publikum, som gav dem en fordel, når de skulle til eksamen i deres videre uddannelse. Skolerne tog disse opmærksomhedspunkter med i deres videre udvikling af Steiner HF. 

Derfor er der i dag tydelige kriterier for vidnesbyrdets indhold og indført censorbedømmelser af den større skriftlige opgave (SSO) på HF. 

Skolerne har en løbende dialog med eleverne om de naturlige øvefelter for eksamensforberedelse og performance, som ligger i skolens fag og faglige aktiviteter. I flere tilfælde, som eksempelvis forberedelsen til årsopgavefremlæggelser, gives der individuel formativ feedback fra både lærere og klassekammerater (peer-learning). 

Med godkendelsen af uddannelsen i 2016 er optagelsesprocessen til videre uddannelse blevet mere gennemsigtig, idet ansøgere med et Steiner HF-bevis nu har retskrav på at få deres ansøgning afprøvet i kvote 2. Alle elever tilbydes årligt specifik studievejledning i at søge på baggrund af en Steiner HF gennem nationale kurser og evt. individuel vejledning. 

Find flere tal og data om Steiner HF her: Steiner HF – hvordan er det gået? (steinerskoler.dk)

Find udgivelser og forskningsresultater her: Projekter og forskning – Steinerskoler (steinerskolerne.dk)

Læs ’Leve Helheden’ her: LeveHelheden (rss-odense.dk)

 

(Kilder: Særkørsel Danmarks Statistik, 2024, Uddannelsesstatistik.dk 2024, Evalueringsrapport Steiner HF’ Jensen, Kjeldsen, Brodersen og Hansen, DPU/AAU, 2023; ’Leve Helheden’ – en interviewbog af Thomas Uhrskov, 2013, ’Didaktisk analyse af Rudolf Steiner skolers læringspraksis i 9. til 12. klasse’, Boding, Kjeldsen og Jensen, 2012; ’Hvor går de hen, når de går ud?’, Credo Consulting, 2003).

Hvordan klarer elever fra steinerskoler sig?
Del indlægget