Hvad er et steinerdagtilbud?
Steinerdagtilbud omfatter på landsplan ca. 65 vuggestuer, børnehaver og private dagplejere, der alle drives under Dagtilbudslovens regler for private institutioner og pasningsordninger. Hvert steinerdagtilbud har sit eget præg og sin egen berettigelse og autonomi. Steinerdagtilbud er derfor mangfoldige, og deres læringsmiljø tager afsæt i steinerpædagogikken på mange forskellige måder.
Helt grundlæggende tager steinerpædagogik for de 0-6-årige udgangspunkt i, at det lille barn er stærkt sansende, rytmisk og efterlignende, dertil nysgerrigt, fantasifuldt og lærende gennem kropslig bevægelse.
Den steinerpædagogiske praksis er kendetegnet ved rolige omgivelser med voksne, der kan inspirere barnet i sin leg ved at lave meningsfulde hverdagsgøremål – havearbejde, syning, madlavning, tøjvask, let rengøring osv.
En rytmisk hverdag tilgodeser både indendørs leg og et aktivt udeliv, året rundt i alt slags vejr. Naturen og dens rytme igennem årstiderne spiller en meget væsentlig rolle for pædagogikken. Børnene oplever de skiftende årstiders særpræg og stemninger på helt tæt hold gennem månedlige årstidsfester. Den daglige rytme er kendetegnet ved sanglege og eventyrfortællinger, som stimulerer den indre motivation for læring og forvandles gennem børnenes fantasi og den frie leg.
Man tager også naturen med indenfor, hvor man omgiver sig med naturmaterialer i legetøj og inventar. Naturmaterialerne kan børnene sanse, smage og føle forarbejdet og uforarbejdet, og herigennem styrkes den taktile sans.
I steinerdagtilbud er der ingen skærme eller digitale redskaber. Det daglige liv er dedikeret til at åbne verden for børnene gennem stimulering af sanserne og motorisk udvikling i de daglige gøremål, fortællinger og sange og en høj grad af udeliv. Det handler om at lære at bevæge sig og tilegne sig sprog og tænkning gennem en bred primær sanseerfaring. En erfaring, der kun kan finde sted i den analoge verden og derigennem danne grundlag for senere forståelser, refleksioner, kritisk tænkning, vurdering og evne til at træffe valg, som er afgørende for at kunne begå sig i den digitale verden.
Hvad er et steinerdagtilbud?
Steinerdagtilbud omfatter på landsplan ca. 65 vuggestuer, børnehaver og private dagplejere, der alle drives under Dagtilbudslovens regler for private institutioner og pasningsordninger. Hvert steinerdagtilbud har sit eget præg og sin egen berettigelse og autonomi. Steinerdagtilbud er derfor mangfoldige, og deres læringsmiljø tager afsæt i steinerpædagogikken på mange forskellige måder.
Helt grundlæggende tager steinerpædagogik for de 0-6-årige udgangspunkt i, at det lille barn er stærkt sansende, rytmisk og efterlignende, dertil nysgerrigt, fantasifuldt og lærende gennem kropslig bevægelse.
Den steinerpædagogiske praksis er kendetegnet ved rolige omgivelser med voksne, der kan inspirere barnet i sin leg ved at lave meningsfulde hverdagsgøremål – havearbejde, syning, madlavning, tøjvask, let rengøring osv.
En rytmisk hverdag tilgodeser både indendørs leg og et aktivt udeliv, året rundt i alt slags vejr. Naturen og dens rytme igennem årstiderne spiller en meget væsentlig rolle for pædagogikken. Børnene oplever de skiftende årstiders særpræg og stemninger på helt tæt hold gennem månedlige årstidsfester. Den daglige rytme er kendetegnet ved sanglege og eventyrfortællinger, som stimulerer den indre motivation for læring og forvandles gennem børnenes fantasi og den frie leg.
Man tager også naturen med indenfor, hvor man omgiver sig med naturmaterialer i legetøj og inventar. Naturmaterialerne kan børnene sanse, smage og føle forarbejdet og uforarbejdet, og herigennem styrkes den taktile sans.
I steinerdagtilbud er der ingen skærme eller digitale redskaber. Det daglige liv er dedikeret til at åbne verden for børnene gennem stimulering af sanserne og motorisk udvikling i de daglige gøremål, fortællinger og sange og en høj grad af udeliv. Det handler om at lære at bevæge sig og tilegne sig sprog og tænkning gennem en bred primær sanseerfaring. En erfaring, der kun kan finde sted i den analoge verden og derigennem danne grundlag for senere forståelser, refleksioner, kritisk tænkning, vurdering og evne til at træffe valg, som er afgørende for at kunne begå sig i den digitale verden.