Er reinkarnation en del af pædagogikkens tilgang til børns udfordringer?
Nej. Steinerdagtilbud og -skoler fremmer ikke et bestemt livssyn, og i skolerne undervises der ikke i antroposofi herunder reinkarnation (læs også under spørgsmålet ’Hvad er pædagogikkens forbindelse til antroposofien?’) .
Det harmonerer på ingen måde med den moderne steinerpædagogik at forestille sig, at man ikke kan hjælpe et barn på grund af et evt. tidligere liv. Vores holdning er, at eleven skal hjælpes til at lære sine styrker at kende gennem mødet med mange forskellige aktiviteter, et bredt fagudvalg og en alsidig undervisningsform.
Steinerpædagogikken har ingen forudindtaget idé om, hvad det enkelte barns individuelle udvikling skal omfatte. Ønsket er netop at stille så mange forskellige platforme for læring og udvikling til rådighed, så eleverne kan udvikle det ukendte potentiale, de kommer med. Netop derfor er børnenes dagligdag fyldt med natur, håndværk, kunst og musik. Og når de begynder i skolen, møder de en bred vifte af teoretiske og praktiske fag. Det er en pædagogik og læring, hvor verden åbner sig for børnene, mere end den lukker sig i en bestemt retning. Hvor der skabes en indre motivation, da det gavner både børn og unges læring og deres lyst til at lære mere. Det er også grunden til, at mange børn oplever en større trivsel, som gør dem livsduelige. Et ord, vi bruger meget, fordi det dækker over styrken og evnen til at leve, til at udvikle sig og stå ved sig selv, så man kan forme sin egen fremtid.
Steinerdagtilbud og -skoler er i øvrigt kendt for deres engagement i elever med særlige behov, herunder dem, der er fysisk eller psykisk handicappede. I dagtilbud og skoler oplever vi ofte, at børn med mistrivselserfaringer kommer i trivsel i mødet med steinerpædagogikken. For os handler det netop om respekt for det enkelte menneske uanset omstændighederne. Engagementet ligger i at give mennesker optimale betingelser for udvikling til livet.
Er reinkarnation en del af pædagogikkens tilgang til børns udfordringer?
Nej. Steinerdagtilbud og -skoler fremmer ikke et bestemt livssyn, og i skolerne undervises der ikke i antroposofi herunder reinkarnation (læs også under spørgsmålet ’Hvad er pædagogikkens forbindelse til antroposofien?’) .
Det harmonerer på ingen måde med den moderne steinerpædagogik at forestille sig, at man ikke kan hjælpe et barn på grund af et evt. tidligere liv. Vores holdning er, at eleven skal hjælpes til at lære sine styrker at kende gennem mødet med mange forskellige aktiviteter, et bredt fagudvalg og en alsidig undervisningsform.
Steinerpædagogikken har ingen forudindtaget idé om, hvad det enkelte barns individuelle udvikling skal omfatte. Ønsket er netop at stille så mange forskellige platforme for læring og udvikling til rådighed, så eleverne kan udvikle det ukendte potentiale, de kommer med. Netop derfor er børnenes dagligdag fyldt med natur, håndværk, kunst og musik. Og når de begynder i skolen, møder de en bred vifte af teoretiske og praktiske fag. Det er en pædagogik og læring, hvor verden åbner sig for børnene, mere end den lukker sig i en bestemt retning. Hvor der skabes en indre motivation, da det gavner både børn og unges læring og deres lyst til at lære mere. Det er også grunden til, at mange børn oplever en større trivsel, som gør dem livsduelige. Et ord, vi bruger meget, fordi det dækker over styrken og evnen til at leve, til at udvikle sig og stå ved sig selv, så man kan forme sin egen fremtid.
Steinerdagtilbud og -skoler er i øvrigt kendt for deres engagement i elever med særlige behov, herunder dem, der er fysisk eller psykisk handicappede. I dagtilbud og skoler oplever vi ofte, at børn med mistrivselserfaringer kommer i trivsel i mødet med steinerpædagogikken. For os handler det netop om respekt for det enkelte menneske uanset omstændighederne. Engagementet ligger i at give mennesker optimale betingelser for udvikling til livet.