Hvornår åbnede den første waldorf-/steinerskole?
Den første skole åbnede i Stuttgart i Tyskland i 1919. Rudolf Steiner blev inviteret af fabriksejeren Emil Molt til at oprette en skole for Molts egne børn og arbejdernes børn på hans Waldorf Astoria Cigarette Factory. Her udviklede han i samarbejde med lærere en ny tilgang til uddannelse, som blev introduceret på den første skole. Gennem en række forelæsninger gav Steiner lærerne det første idegrundlag for waldorf-/steinerpædagogik, som skolens første leder, men han fastlagde ikke en præcis læreplan. Den blev skabt af de første lærere ud fra det, der i dag kan kaldes de generelle principper for waldorf-/steinerpædagogik i international sammenhæng.
I tiden efter Første Verdenskrig var der overalt i Europa en stor interesse for at udvikle ny pædagogik, der kunne danne ungdommen i en ny og demokratisk retning og skabe større social lighed. For Rudolf Steiner og Emil Molt var målet at tilbyde tobaksarbejdernes børn en solid skolegang tilpasset den nye tid. Som noget nyt tilbød skolen både kunstneriske, håndværksmæssige og musiske fag, drenge og piger gik i samme klasse, evalueringen af eleverne foregik kontinuerligt i samtale og på skrift i stedet for eksamen, og pædagogikken byggede på et holistisk menneskesyn.
Både nyere og ældre studier af de første forelæsninger og fælles møder mellem lærerne har vist, at Rudolf Steiner fra begyndelsen faciliterede en dialog med spørgsmål og en kritisk undersøgende tilgang til alt fra det filosofiske grundlag til praktiske og pædagogiske valg. Samfundsforhold, skolens mission og den aktuelle verdenssituation indgik i samtalen om de kompromiser, som det var nødvendigt at indgå for at lykkes med den pædagogiske opgave.
Steiners pædagogiske idegrundlag har i perioder været genstand for både debat og diskussion. Samtidig har det vist sig bæredygtigt og samfundsrelevant igennem over 100 års praksis. I Steiner Dagtilbud og Steinerskolerne i Danmark hilser vi både kritik og debat velkommen og deltager gerne i samtalen om pædagogikken og dens grundlag – især når debatten bygger på saglighed og viden om det, skolerne i nutidens steinerpædagogiske praksis står for.
Hvornår åbnede den første waldorf-/steinerskole?
Den første skole åbnede i Stuttgart i Tyskland i 1919. Rudolf Steiner blev inviteret af fabriksejeren Emil Molt til at oprette en skole for Molts egne børn og arbejdernes børn på hans Waldorf Astoria Cigarette Factory. Her udviklede han i samarbejde med lærere en ny tilgang til uddannelse, som blev introduceret på den første skole. Gennem en række forelæsninger gav Steiner lærerne det første idegrundlag for waldorf-/steinerpædagogik, som skolens første leder, men han fastlagde ikke en præcis læreplan. Den blev skabt af de første lærere ud fra det, der i dag kan kaldes de generelle principper for waldorf-/steinerpædagogik i international sammenhæng.
I tiden efter Første Verdenskrig var der overalt i Europa en stor interesse for at udvikle ny pædagogik, der kunne danne ungdommen i en ny og demokratisk retning og skabe større social lighed. For Rudolf Steiner og Emil Molt var målet at tilbyde tobaksarbejdernes børn en solid skolegang tilpasset den nye tid. Som noget nyt tilbød skolen både kunstneriske, håndværksmæssige og musiske fag, drenge og piger gik i samme klasse, evalueringen af eleverne foregik kontinuerligt i samtale og på skrift i stedet for eksamen, og pædagogikken byggede på et holistisk menneskesyn.
Både nyere og ældre studier af de første forelæsninger og fælles møder mellem lærerne har vist, at Rudolf Steiner fra begyndelsen faciliterede en dialog med spørgsmål og en kritisk undersøgende tilgang til alt fra det filosofiske grundlag til praktiske og pædagogiske valg. Samfundsforhold, skolens mission og den aktuelle verdenssituation indgik i samtalen om de kompromiser, som det var nødvendigt at indgå for at lykkes med den pædagogiske opgave.
Steiners pædagogiske idegrundlag har i perioder været genstand for både debat og diskussion. Samtidig har det vist sig bæredygtigt og samfundsrelevant igennem over 100 års praksis. I Steiner Dagtilbud og Steinerskolerne i Danmark hilser vi både kritik og debat velkommen og deltager gerne i samtalen om pædagogikken og dens grundlag – især når debatten bygger på saglighed og viden om det, skolerne i nutidens steinerpædagogiske praksis står for.